Utsikter mot Undergången – Dalslands Konstmuseum

Utsiktermotundergangen-annalidberg

Dalslands Konstmuseum.

23 september–19 november, Välkommen på vernissage 23 September, mer info här.

Övre utställningshallen: Anna Lidberg – Utsikter mot undergången,
Nedre utställningshallen: Rickard Lindqvist, Galleriet: Henrik Persson

Utsikter mot Undergången

En utställning med ett flertal miniatyrinstallationer av diorama-karaktär.
Ljus, ljud, video och objekt. Ljudspår av Jon Ekström.

Jag gör en ansats att tänka på undergången. På hur tanken på katastrofer, de som syns i rubriker såväl som de personliga kan lamslå eller uppmana till motstånd. Hur vi ska hitta vägen mellan olika tillstånden av skräck och motivation. Hur kan jag tala om orosmoment utan att vara för likgiltig, naiv, alarmistisk eller populistisk? Jag har landat i att försöka känna på själva rädslan i att benämna något som kanske inte kommer hända. Hur den ska kunna hanteras, och gestaltas. Jag försöker, med installationsserien Utsikter mot undergången.

Till de enskilda installationernas namn väljer jag bland rädslor jag själv känt, funderat över eller inte vågat tänka på. Situationer som kan innebära slutet för världen som jag känner den, för mina medmänniskor eller för mig och personer som står mig nära. De innebär för- ändringar som är plågsamma att föreställa sig. Bland installationernas individuella titlar finns Klimatkatastrof, Fascism och Antibiotika- resistens men också Ensamhet och Demens. Beredskapsplaner och förebyggande arbete fascinerar mig. Jag har en vilja att förbereda mig för situationer som kan tänkas uppkomma. Det kan vara förberedelser som är materiella, samhälleliga och kollektiva eller som här, emotionella och själsliga.

I installationerna eftersträvas en stämning, av något stillsamt vackert, harmoniskt och ödesmättat. Olika ljuskällor riktas mot föremål och scenografier, vars skuggor skapar horisonter. Med igenkännbara former från svenska skogar och landskap. Ett bildspråk som ibland rövas bort av nationalistiska viljor, där oron för det hotfulla bakom horisonten riktas mot främlingen. Vyerna i installationerna inspireras av, men skiljer sig från, hur post-apokalyps brukar porträtteras. Det finns inga ruiner från mänskligt liv, inga tecken på en strid. Kanske för att civilisationen inte ligger i ruiner. Eller för att bilden endast är ett utsnitt från skogen bredvid tätorten och därmed inte avslöjar vilket skick civilisationen befinner sig i. Kanske kommer tallens siluett att se ut som den gjorde, kanske har undergången redan inträffat. Installationerna kan också vara gestaltningar av den utsikt en människa blickat ut över under sina oroliga funderingar. De är en helhet som består av blandningar av efteråt och innan, av scenen och kulisserna, av föreställningar och utsikter.

Anna Lidberg