I was asked by Kulturnyheterna to comment on Anonymouse’s miniature restaurant. And also to discuss miniature in the arts in general, and my own experiences on the subject. Article and clip from the broadcast in swedish here.
Små saker med stor effekt
Allmänhetens ögon har fallit på miniatyrkonsten efter att en liten musrestaurang slog upp dörrarna på Bergsgatan i Malmö. Men vad är det som lockar oss mot de små sakerna? Kulturnyheterna träffade en miniatyrkonstnär som ägnar sig åt konst i det lilla formatet för att höra hennes teori.
Konstnären Anna Lidberg har under de senaste tio åren ägnat åt konst i miniatyrformat. Genom hennes Galleri 1:10 samarbetar hon med andra konstnärer och skapar utställningar i liten skala. I ett mobilt dockskåp ställer olika konstnärer ut tavlor, videokonst och skapar installationer som får åskådaren att luta sig närmare.
– Jag ser miniatyrformen som ett sätt att kommunicera med människor som kanske tycker att det är obekvämt att gå in i konsthallar och gallerier. Jag försöker tänka på hur människor kan röra sig i rummet och vilken koreografi det är när man tittar på konst i stora rum, säger Anna Lidberg.
Musrestaurangen har fått eget liv
Konst i centimeterform kan också vara en ingång att locka till sig allmänhetens blickar. Nötbutiken och restaurangen för möss i Malmö blev snabbt en hit med många förbipasserande som stannar upp. Detta fenomen är något som lokala aktörer har tagit vara på. Under helgen användes exempelvis en del av utrymmet för en pytteliten affisch som annonserade för en kommande klubbkväll och en foodtruck skapade en egen miniatyrversion av sin bil.
– Det är så nära verkligheten, men det är en översättning med en liten förskjutning. Det är också något som kan vara en ren maktrelation. Att man känner sig stor och mäktig i jämförelse med det lilla. Det är något som man kan använda sig av. Man lockar till sig folk för att sedan prata om något annat ämne. Exempelvis ett ämne som kan vara laddat.
”Anspelar på något intimt”
En vanlig reaktion när det kommer till små ting är att tycka att de är gulliga, men Anna Lidberg anser inte att pyttesaker är automatiskt söta. Däremot tror hon att vi kan känna en större närhet till de små än till de enorma verken.
– Jag tror att de stora tingen anspelar på de monumentala som vi är vana vid som stater och organisationer som har möjlighet att bestämma. Man får känslan av en röst ovanifrån i makthierarkin. Men miniatyrer anspelar på något som är ganska intimt och nära. Många har det som hobbyerfarenhet, eller har erfarenhet av att ha lekt med dockskåp, säger Anna Lidberg.
Men när det kommer till den nämnda konstformen kan också fascinationen för de små sakerna på sätt och vis ställa sig i vägen för konsten.
– Folk blir fascinerade av just miniatyren, men om man vill kommunicera något utöver det kan det hända att åskådaren fastnar vid fascinationen. Men det tror jag inte är dåligt, fascinationen är en upplevelse som man också ska värdera högt, säger Anna Lidberg.